-
Een krachtige leeromgeving voor elke leerling: Observatie(wijzer) als startpunt
De leerlingenpopulatie op school wordt alsmaar meer divers op het vlak van behoeften en achtergronden.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op volgende vragen:
- Hoe kan je hier als leerkracht actief op inspelen?
- Welke klemtonen kan je in …
Artikel (5)Leerkracht -
Verandering van onderwijsmethode
Visie op manier van leren en onderwijzen
ArtikelLeerkracht -
Meer klimaat-en duurzaamheidseducatie in het onderwijs: Open brief
De Vlaamse Jeugdraad en de Waalse Jeugdraad deden op 9 oktober 2023 op een studiedag o.l.v. Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling (FRDO) een felle en opmerkelijke oproep om in het onderwijs meer klimaat- en duurzaamheidseducatie aan bod …
Artikel -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
In dit artikel vind je naast een theoretische kadering van het onderzoek verschillende vragenlijsten om de beginsituatie rond leerzorg bij het beleidsteam in kaart te brengen.
Om het leerzorgbeleid en een bijhorend actieplan gericht te kunnen …
Artikel (8)Leerkracht -
Kernkwadranten: Een waardevolle structuur voor reflectie
Veel leraren zijn met de kernkwadranten in contact gekomen tijdens hun studies of gebruiken ze zelf in hun vak. In verschillende studierichtingen en opleidingen in het secundair en het hoger onderwijs staan ze vermeld bij de didactische …
Artikel (20)Leerkracht -
Onderwijs in Estland
Leo observeerde enkele Estse scholen en vergeleek deze met het Vlaamse onderwijs.
ArtikelLeerkracht -
SOM 1000: Welzijn van leerlingen en leerkrachten
Dit deel brengt de meest voorkomende ervaringen van respondenten samen inzake welzijn van onderwijspersoneel en leerlingen. Daarbij kwam in eerste instantie naar boven dat heel wat mensen angst(1) hadden voor corona, maar ook dat heel wat mensen …
ArtikelLeerkracht -
SOM 1000: Rol van school en leerkracht
Dit deel brengt de ervaringen van respondenten samen over de rollen die leerkrachten en scholen tijdens de coronapandemie opnamen corona . Daarbij gaan we in eerste instantie in op de moeizame interactie(1) die veroorzaakt werd door de …
ArtikelLeerkracht -
SOM 1000: Afstandsonderwijs en digitalisering
Dit deel brengt de meest voorkomende ervaringen van respondenten samen inzake afstandsonderwijs en de digitalisering van het onderwijs. Daarbij werd getracht om de belangrijkste tendensen die zich voordeden tijdens corona te benoemen. Het …
ArtikelLeerkracht -
SOM 1000: Onderwijs in coronatijden
Daarom startte Leuvense onderwijsnetwerk SOM (Samen Onderwijs Maken) het project SOM 1000. Het doel van dit project was zicht krijgen op de betekenis van onderwijs in coronatijden.
Scholen werden geconfronteerd met steeds wijzigende regelgeving, een …
ArtikelLeerkracht -
Venndiagram om onderwerpen te analyseren
Venndiagrammen vonden hun ontstaan in wiskunde, maar kunnen ook ingezet worden om leerstof te verwerken.
ArtikelLeerkracht -
Terugbetaling Auvibel-vergoeding voor onderwijsinstellingen
In dit artikel vind je meer informatie over de mogelijke terugbetaling van de Auvibel-vergoeding waarop je als onderwijsinstelling recht hebt. Auvibel is de thuiskopievergoeding die je betaalt bij de aankoop van apparaten zoals computers, …
Artikel