Aan de slag rond hedendaagse kunst en architectuur
Van 13 april 2024 tot 1 september 2024 vindt de Triënnale van Brugge plaats. Dat is een internationaal kunst- en architectuurfestival dat om de drie jaar gehouden wordt. Tijdens Triënnale Brugge transformeert de stad in een podium voor hedendaagse kunst en architectuur, waarbij zowel lokale als internationale kunstenaars en architecten werken aan innovatieve installaties, sculpturen, interventies en performances.
De organisatoren van Triënnale Brugge bouwden samen met KlasCement deze themapagina rond hedendaagse kunst en architectuur. Je vindt hier het lespakket van Triënnale Brugge, maar ook andere leermiddelen rond dit onderwerp. Denk maar aan een functioneel overzicht van de verschillende kunstvormen, The Plastic Design Collection, werken met verschillende perspectieven om een huis te tekenen ...
Hedendaagse kunst
Hedendaagse kunst verwijst naar kunstwerken die gemaakt zijn in de tijd waarin we nu leven. Het omvat een breed scala aan stijlen, technieken, materialen en concepten en varieert van schilderkunst, beeldhouwkunst en installatiekunst tot fotografie, videokunst, performancekunst en meer.
Waarom werken rond hedendaagse kunst in de klas?
- Hedendaagse kunst behandelt actuele thema's en vraagstukken die relevant zijn voor de wereld van vandaag. Door zich te verdiepen in hedendaagse kunst, ontwikkelen leerlingen een beter begrip van de samenleving waarin ze leven.
- Hedendaagse kunstenaars maken gebruik van uiteenlopende technieken, materialen en concepten, waardoor leerlingen aangemoedigd worden om hun eigen creatieve grenzen te verkennen en te verleggen. Zo kunnen ze hun artistieke vaardigheden verder ontwikkelen.
- Vaak komen conventionele ideeën en normen aan bod, die leerlingen stimuleren om kritisch na te denken over kunst, cultuur en maatschappij.
- Deze kunststroming omvat kunstwerken die uiteenlopende stemmen, perspectieven, ervaringen en culturen reflecteren. Daardoor is het een waardevol platform om diversiteit en inclusie te verkennen. Op die manier vergroten leerlingen hun begrip en waardering voor verschillende achtergronden en standpunten.
Architectuur
Architectuur is de kunst en wetenschap die gebouwen, structuren en ruimtes ontwerpt en construeert die zowel functioneel als esthetisch aantrekkelijk zijn. Dat gaat van eenvoudige woningen tot complexe wolkenkrabbers, van historische monumenten tot moderne stadsgezichten. Maar ook het vormgeven van de ruimte om ons heen en het beïnvloeden van de manier waarop we leven, werken en interageren met onze omgeving valt onder architectuur. Architecten houden rekening met een breed scala aan factoren, waaronder functionaliteit, duurzaamheid, culturele context, esthetiek en gebruiksgemak.
Waarom werken rond architectuur in de klas?
- Architectuur is overal om ons heen. Door erover te leren ontwikkelen leerlingen een dieper begrip van de gebouwde omgeving en de rol die het speelt in ons dagelijks leven.
- Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over hoe ze ruimtes ontwerpen die zowel functioneel als esthetisch aantrekkelijk zijn, waarbij ze rekening moeten houden met verschillende behoeften, materialen en technologieën. Dat stimuleert het creatief en probleemoplossend denken.
- Architectuur combineert kunst en wetenschap op unieke wijze. Leerlingen leren over structuren, materialen, technieken en bouwmethoden, waardoor ze inzicht krijgen in techniek en wetenschap.
- Architectuur weerspiegelt de geschiedenis, cultuur en waarden van een samenleving. Het biedt leerlingen inzicht in verschillende historische periodes, architectonische stijlen en culturele tradities, en hoe die van invloed zijn op de gebouwde omgeving.
- Architectuur speelt een belangrijke rol in duurzaamheid en milieubewustzijn. Leerlingen leren over groene ontwerpprincipes, energie-efficiënte gebouwen en de impact van architectuur op het milieu, wat hen aanmoedigt om na te denken over duurzame ontwerpoplossingen voor de toekomst.
Spaces of Possibility
Spaces of Possibility is het thema van Triënnale Brugge in 2024. Ken jij plekken in de stad waar nog zoveel méér mogelijk zou zijn? Een verborgen tuin, een verlaten plein of een verscholen stukje groen? Twaalf kunstenaars en architecten van over de hele wereld kozen voor Triënnale Brugge 2024: Spaces of Possibility nét zo’n plaats uit. Met hun artistieke ingrepen en grootschalige installaties verbinden ze stadsdelen, tonen ze nieuwe vormen van gebruik en gaan ze op zoek naar schoonheid in wat veelal over het hoofd wordt gezien. Triënnale Brugge nodigt je uit om samen met je klas het gekende terrein te verlaten, inspiratie op te doen en je te laten verwonderen door hoe het ook kan. Een oefening in verbeeldingskracht, een blik op wat Brugge, en ruimer de stad, kan zijn, vandaag en in de toekomst. In samenwerking met Mastiek werd een educatief pakket ontwikkeld om Triënnale Brugge te bezoeken. Je kan een rondleiding boeken, aan de slag gaan met de inspiratiemap voor leerkrachten of als een avonturier de werken ontdekken met behulp van de kunsthapper.
Deze themapagina werd samengesteld door KlasCement in samenwerking met Triënnale Brugge.
-
Triënnale Brugge 2024: Inspiratiemap voor leerkrachten
Deze gratis bezoekerstool is gemaakt voor leerkrachten en bevat infofiches over de twaalf kunstenaars en de kunstwerken van Triënnale Brugge 2024. De inspiratiemap bevat:
- werkvormfiches die werkvormen voor verschillende leeftijden bundelen per …
Downloadbaar lesmateriaal -
Triënnale Brugge 2024: Kunsthapper
Dit is een gratis bezoekerstool voor leerkrachten die je los of in combinatie kan gebruiken met Triënnale Brugge 2024: Inspiratiemap voor leerkrachten. Op een speelse manier kan je hiermee Triënnale Brugge 2024 bezoeken.
Downloadbaar lesmateriaal -
Functies van een kunstwerk: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over de functies van een kunstwerk, samen met meer context en concrete lestips.
In deze collecties analyseren we alle facetten van de kunst. We onderscheiden ontspannende, filosofische, …
Video -
Je droomhuis in perspectief
Aan de hand van de presentatie kunnen leerlingen stap voor stap een huis en een aantal omgevingselementen tekenen vanuit een tweepuntsperspectief. Hoewel deze les zeker niet eenvoudig is voor leerlingen uit een derde graad zijn ze toch elke …
Downloadbaar lesmateriaal (41)Leerkracht, ICT-coördinator -
Collage: De regels van een goede compositie
Hoe maak je nu een mooie collage? Dat hangt vooral af van de compositie van je elementen op je collage. Een goede compositie is namelijk de kunst om elementen van een kunstwerk of design te organiseren in één harmonieus en aangenaam …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
De dokter en zijn huis: Fantasiegebouwen naar Hundertwasser
In deze lessenreeks maken de leerlingen kennis met Hundertwasser. Ze bewerken een bestaand gebouw op zijn manier om zo tot een nieuw, fantasierijk gebouw te komen.
Als inleiding is er een kort fragment Kunstzaken van Man bijt hond. …
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, Ander -
Wat is Kunst?
Deze presentatie is te gebruiken bij wijze van inleiding voor een lessenreeks actuele kunst, conceptuele kunst, kunstgeschiedenis, esthetica,... voor leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs of studenten uit …
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht -
Bob Van den Broeck: Lesideeën en jaarplannen voor kunstonderwijs
Bob Van den Broeck deelt op zijn website een aantal van zijn ideeën en ook een drietal jaarplannen. De lesideeën en jaarplannen die je terugvindt op zijn website zijn voor:
- het basisonderwijs (muzische vorming);
- het secundair …
Website (9)Leerkracht -
Triënnale Brugge 2021: Inspiratiemap voor leerkrachten
Inspiratiemap voor leerkrachten lager onderwijs over het kunstevent Triënnale 2021 in Brugge.
Van 8 mei tot 24 oktober 2021 vormt de Brugse binnenstad voor de derde keer het decor voor hedendaagse kunst. 13 indrukwekkende kunstwerken in openlucht …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Art contemporain: Leerpad
De hedendaagse kunst of l'art contemporain begon met een urinoir dat kunstobject werd. Zo begint het leerpad over conceptuele kunst. Het bevat lezen, luisteren en woordenschat.
Interactieve oefening (6)Leerkracht -
Footwear Design: Papiertape schoen en redesign op basis van een dier
In dit leermiddel leren leerlingen de beperkingen en mogelijkheden van papiertape door een eigen sneaker op ware grootte na te maken. Verder maken ze ook een redesign van deze schoen op basis van een zelfgekozen dier door kleuren, texturen …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Architectuur van het geluk: Groepswerk
Deze presentatie is gebaseerd op het boek van Alain de Botton. Het is de bedoeling via groepswerk te analyseren waarom we ons druk kunnen maken over architectuur, waarom architectuur ons iets kan vertellen.
Naast de presentatie vind je ook een …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht