Aan de slag rond hedendaagse kunst en architectuur

Van 13 april 2024 tot 1 september 2024 vindt de Triënnale van Brugge plaats. Dat is een internationaal kunst- en architectuurfestival dat om de drie jaar gehouden wordt. Tijdens Triënnale Brugge transformeert de stad in een podium voor hedendaagse kunst en architectuur, waarbij zowel lokale als internationale kunstenaars en architecten werken aan innovatieve installaties, sculpturen, interventies en performances.

De organisatoren van Triënnale Brugge bouwden samen met KlasCement deze themapagina rond hedendaagse kunst en architectuur. Je vindt hier het lespakket van Triënnale Brugge, maar ook andere leermiddelen rond dit onderwerp. Denk maar aan een functioneel overzicht van de verschillende kunstvormen, The Plastic Design Collection, werken met verschillende perspectieven om een huis te tekenen ...

Hedendaagse kunst

Hedendaagse kunst verwijst naar kunstwerken die gemaakt zijn in de tijd waarin we nu leven. Het omvat een breed scala aan stijlen, technieken, materialen en concepten en varieert van schilderkunst, beeldhouwkunst en installatiekunst tot fotografie, videokunst, performancekunst en meer. 

Waarom werken rond hedendaagse kunst in de klas?

  • Hedendaagse kunst behandelt actuele thema's en vraagstukken die relevant zijn voor de wereld van vandaag. Door zich te verdiepen in hedendaagse kunst, ontwikkelen leerlingen een beter begrip van de samenleving waarin ze leven.
  • Hedendaagse kunstenaars maken gebruik van uiteenlopende technieken, materialen en concepten, waardoor leerlingen aangemoedigd worden om hun eigen creatieve grenzen te verkennen en te verleggen. Zo kunnen ze hun artistieke vaardigheden verder ontwikkelen.
  • Vaak komen conventionele ideeën en normen aan bod, die leerlingen stimuleren om kritisch na te denken over kunst, cultuur en maatschappij
  • Deze kunststroming omvat kunstwerken die uiteenlopende stemmen, perspectieven, ervaringen en culturen reflecteren. Daardoor is het een waardevol platform om diversiteit en inclusie te verkennen. Op die manier vergroten leerlingen hun begrip en waardering voor verschillende achtergronden en standpunten.

Architectuur

Architectuur is de kunst en wetenschap die gebouwen, structuren en ruimtes ontwerpt en construeert die zowel functioneel als esthetisch aantrekkelijk zijn. Dat gaat van eenvoudige woningen tot complexe wolkenkrabbers, van historische monumenten tot moderne stadsgezichten. Maar ook het vormgeven van de ruimte om ons heen en het beïnvloeden van de manier waarop we leven, werken en interageren met onze omgeving valt onder architectuur. Architecten houden rekening met een breed scala aan factoren, waaronder functionaliteit, duurzaamheid, culturele context, esthetiek en gebruiksgemak.

Waarom werken rond architectuur in de klas?

  • Architectuur is overal om ons heen. Door erover te leren ontwikkelen leerlingen een dieper begrip van de gebouwde omgeving en de rol die het speelt in ons dagelijks leven.
  • Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over hoe ze ruimtes ontwerpen die zowel functioneel als esthetisch aantrekkelijk zijn, waarbij ze rekening moeten houden met verschillende behoeften, materialen en technologieën. Dat stimuleert het creatief en probleemoplossend denken.
  • Architectuur combineert kunst en wetenschap op unieke wijze. Leerlingen leren over structuren, materialen, technieken en bouwmethoden, waardoor ze inzicht krijgen in techniek en wetenschap.
  • Architectuur weerspiegelt de geschiedenis, cultuur en waarden van een samenleving. Het biedt leerlingen inzicht in verschillende historische periodes, architectonische stijlen en culturele tradities, en hoe die van invloed zijn op de gebouwde omgeving. 
  • Architectuur speelt een belangrijke rol in duurzaamheid en milieubewustzijn. Leerlingen leren over groene ontwerpprincipes, energie-efficiënte gebouwen en de impact van architectuur op het milieu, wat hen aanmoedigt om na te denken over duurzame ontwerpoplossingen voor de toekomst. 

Spaces of Possibility

Spaces of Possibility is het thema van Triënnale Brugge in 2024. Ken jij plekken in de stad waar nog zoveel méér mogelijk zou zijn? Een verborgen tuin, een verlaten plein of een verscholen stukje groen? Twaalf kunstenaars en architecten van over de hele wereld kozen voor Triënnale Brugge 2024: Spaces of Possibility nét zo’n plaats uit. Met hun artistieke ingrepen en grootschalige installaties verbinden ze stadsdelen, tonen ze nieuwe vormen van gebruik en gaan ze op zoek naar schoonheid in wat veelal over het hoofd wordt gezien. Triënnale Brugge nodigt je uit om samen met je klas het gekende terrein te verlaten, inspiratie op te doen en je te laten verwonderen door hoe het ook kan. Een oefening in verbeeldingskracht, een blik op wat Brugge, en ruimer de stad, kan zijn, vandaag en in de toekomst. In samenwerking met Mastiek werd een educatief pakket ontwikkeld om Triënnale Brugge te bezoeken. Je kan een rondleiding boeken, aan de slag gaan met de inspiratiemap voor leerkrachten of als een avonturier de werken ontdekken met behulp van de kunsthapper.

Deze themapagina werd samengesteld door KlasCement in samenwerking met Triënnale Brugge.

Door KlasCement | Bijgewerkt:
Pixabay