16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Body Education Toolbox
Website met virtuele toolbox die overzicht biedt van digitale leermiddelen die handelen over het menselijk lichaam.
Welke apps kunnen een meerwaarde bieden in de klas of als zelfstandig leermiddel? De vereiste beginsituatie varieert van app tot app, …
Website (3)Leerkracht -
Livesaver: Serious game reanimatie en verstikking
Red de levens van Jake, Peter, Rebecca en Harry. Ervaar aan de hand van deze serious game hoe je eerste hulp verleent bij een ernstige verslikking en bij hartfalen.
Interactieve oefening (28)Leerkracht -
Seriousgame sauve une vie: Reanimatie
Op de website Sauve une vie vind je serious games die je laten zien en ervaren wat je moet doen in een aantal EHBO-situaties. Onderneem op verschillende momenten gepaste acties in deze aflevering waarin Cathy een hartaanval kreeg.
Interactieve oefening (14)Leerkracht -
EHBO: Online escaperoom
In deze digitale escaperoom voer je twaalf opdrachten uit, waarbij je de basiskennis over eerste hulp toepast.
Elke (bijna) correct uitgevoerde opdracht levert een of meerdere tips op. Aan de hand van die tips ontdek je welke letsels Meryem, Theo, …
Interactieve oefening (116)Leerkracht -
Observeren en rapporteren: Cursus
Deze cursus bevat drie hoofdstukken:
- Observeren en interpreteren …
Downloadbaar lesmateriaal (54)Leerkracht -
Zoeken met Google: Opzoekopdracht
Zoekoefening waarbij leerlingen met Google leren werken.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Ander